Vincent S Hasselgård

↦ Design & Web stuff ↤

Publisert: 30. januar 2013
Emner: ,

I 1975 ble loven mot alkoholreklame innført. I 1975 hadde vi ikke Internett i Norge, så naturlig nok stod det lite om Internett i den opprinnelige loven. Man hadde ikke tilgang til andre TV-kanaler enn NRK heller. Satelittmottakere i private hjem ble først lov i 1985, TV3, TV2 og TVNorge kom ikke før i 1990. Tilgang på utenlandske magasiner og aviser var nok også en helt annen.

Det er på tide å innse at mediehverdagen til nordmenn er blitt radikalt forandret fra hva den var i 1975. I dag får vi alkoholreklame på (utenlandsk) TV, i importerte magasiner og på Internett. Vi blir bombardert på flyplasser når vi er ute og reiser.

På denne måten får store utenlandske produsenter en urettferdig fordel der de har mulighet til å påvirke nordmenns alkoholkjøp. De aller fleste nordmenn i dag har sett en reklame for Heineken. Og om du ikke har sett en før, så skal du få se en nå (om du vil da):

Alkoholreklame for utenlandske produsenter ligger fritt tilgjengelig på Internett.

Nå mener jeg ikke at vi skal åpne slusene på vidt gap når det gjelder alkoholreklame, men vi må få myke opp litt. Det må hvert fall være lovlig for produsenter å omtale egen vare på egne nettsider.

Vinmonopolet er unntatt fra denne regelen dog. Vinmonopolet får nemlig lov til å omtale produktene de selger fordi at de er en nettbutikk. Men Vinmonopolet selger for eksempel ikke svak-øl. Vinmonopolet selger kun øl over 4,9%. Vinmonopolet er selvfølgelig også eneste firma i dette landet som har lov til å selge alkohol over nett. Når du bestiller pizza fra Peppes kan du ikke få den levert på døra sammen med en øl.

Men jeg mener heller ikke at man skal kunne bestille øl til pizzaen og få den levert på døra innen 45 minutter. Det er tross alt en ganske annerledes tjeneste enn å bestille noe å få det på døra etter 2-3 dager.

Jeg mener at det ikke er noen spesielt god grunn for at Vinmonopolet skal være den eneste aktøren som har lov til å ha informasjon om alkoholholdige drikkevarer på Internett. Jeg mener at det må være lov for andre aktører (altså bryggeriene selv) å si at øl er godt til grillmat, eller til ost for den saks skyld. De må få lov til å fortelle om smaksprofil, de må få fortelle hvordan ølet er brygget, hva ølet er brygget på, hvor mye alkohol ølet inneholder og hva ølet koster i butikkene og hvilke butikker som fører ølet. Hvert fall på sine egne nettsider. Nettsider du selv må oppsøke.

Det kan ligge et argument her for at man kan være inne på for eksempel nettsidene til Ringnes for å lese om Farris eller Solo og at et menypunkt med navnet “Øl” er å regnes som reklame, men det blir da bare for dumt? Eller?

Totalt sett så er hvert fall dette totalforbudet mot alkoholreklame ganske uheldig for norske produsenter (både nasjonale og lokale). De utenlandske bryggeriene har en helt annen mulighet til å synes og profilere seg ovenfor norske forbrukere enn det de norske bryggeriene har. De store norske bryggeriene har også en fordel ovenfor de små ettersom det er lov å ha profilering på kjøretøy. De fleste av oss har vel sett en Ringnes tankbil kjøre rundt med øl?

og her er noen gamle norske reklamer for øl :)

Edit 19. mars 2014:
— les også On brewery cencorship in Norway