Vincent S Hasselgård

↦ Design & Web stuff ↤

a-whiter-shade-of-coke

Publisert: 20. januar 2014
Emner:

Drømt i natt: En reklamefotograf tar et reklamefoto på oppdrag for Coca Cola en gang sent på 80-tallet eller tidlig på 90-tallet. Det var visst på den tiden da Coca Cola likte å eksperimentere litt med typografien på “Coke”. I dette tilfellet var den satt med annenhver bokstav i en fet slab serif og en enda fetere sans serif. Og dette var da altså ifølge min drøm en gang på slutten av 80-tallet eller tidlig på 90-tallet. Antakeligvis tidlig på 90-tallet etter første nummer av Ray Gun magazine. Uansett, det viktige var ikke så mye årstallet som bildet han tok. Det ble nemlig omtrent like berømt som Mona Lisa og alt var takket være den helt revolusjonerende idéen med å legge et lag med semi-gjennomsiktig hvitt oppå bildet som da altså gjorde bildet litt lysere, også var det en veldig pen kvinnelig modell selvfølgelig (sånt selger jo brus?). Deretter går drømmen sånn ca 20-30 år frem i tid og noen har funnet ut at de skal lage en film om historien bak bildet og manusforfatterne bruker da fotografen som førstehåndskilde for å skrive ut manuset.

You look great in photographs

«You look great in photographs» prøver fotografen seg på som et kompliment til modellen. Det kommer som et litt forvirrende innskutt tilbakeblikk i drømmen i min. Så tilbake til det som tydeligvis er nåtiden og vi ser fotografen sammen med sin forlovede som ligner veldig på modellen fra fotografiet, men det er ikke samme person. Så filmen blir altså til et lite kjærlighetsdrama kan det se ut til. Tapt kjærlighet. Den som slapp unna. Hele greia blir ganske pinlig etter hvert som han forteller mer og mer om sin bestellese med denne modellen samtidig som hans forlovede er tilstede. Og omtrent her slutter drømmen.